Akerselva og overnatting på Langøyene
Til tross for en værmelding som lovet opptil 40 mm regn, lot ikke en eventyrlysten gjeng fra speidertroppen seg stoppe da de la ut på tur til Oslo lørdag 13. juni. Som alle speidere vet: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!
Litt før klokken 11.11 møttes alle på Lier stasjon, klare for en helg fylt med opplevelser. Togturen inn til Oslo gikk raskt, og vel fremme startet vi med en tur opp i Postgirobygget. Fra terrassen i 25. etasje fikk vi et flott overblikk over byen og dagens rute. Deretter fortsatte vi til fots gjennom sentrum, via Youngstorget og Torggata, før vi tok oss videre langs Akerselva ved Kulturkirken Jakob og Elvebakken. Turen langs elva førte oss til Nedre Foss gård, der dagens store høydepunkt ventet.
Etter en kort pause kom Jyrki med kanohengeren, og snart var vi klare for å legge ut på vannet. Ved Nedre Foss er det svært godt tilrettelagt for sjøsetting, og kanoene var raskt på plass i elva.
Selv om det hadde regnet mye det siste døgnet, var vannføringen rolig og fin. Kanoene gled stille nedover Akerselva mens vi opplevde Oslo fra en helt ny vinkel. Underveis passerte vi demninger, broer og spennende bymiljøer som de færreste får oppleve fra vannet.
Et av turens mest spesielle øyeblikk var padlingen gjennom tunnelen under Oslo Sentralstasjon. Den flere hundre meter lange kanalen, med lys i taket og livbøyer langs veggene, ga nesten følelsen av å være på ekspedisjon gjennom en skjult del av byen. Omtrent en time etter avreise fra Nedre Foss kom vi ut i Bjørvika, med Munchmuseet rett foran oss og Operaen på siden.
Vi padlet videre rundt Sukkerbiten og Oslo Badstuforening før vi gikk i land ved Operastranda, hvor Jyrki allerede ventet med hengeren. Etter litt ompakking av utstyr fortsatte eventyret til fots.
Planen var å krysse Akershus festning, men et lukket arrangement gjorde at vi måtte finne en alternativ rute. Det viste seg å være helt greit, vi fikk nemlig oppleve enda mer av byen på veien. Gjennom Rådhusgata og over Rådhusplassen, hvor VG-lista-konserten var i full gang, tok vi oss videre mot Aker Brygge. Etter litt leting fant vi riktig brygge og båt.
Kort tid senere la B2-båten fra brygge E fra kai. Noen av speiderne valgte å nyte den friske sjøluften ute på dekk mens vi satte kursen ut Oslofjorden. Med bare ett stopp underveis var vi snart fremme ved kveldens siste destinasjon: Langøyene.
Vel fremme gikk vi i land og fant frem til området vi på forhånd hadde undersøkt på kommunens nettsider og trodde var riktig sted for overnatting. Teltene kom raskt opp, liggeunderlag ble blåst opp og soveposer rullet ut. Akkurat da vi skulle til å finne frem kokeutstyret og lage middag, fikk vi besøk av to vektere som kunne fortelle at området først åpnet for camping dagen etter. Informasjonen skulle visstnok finnes via en QR-kode på en av toalettbygningene, noe vi ikke hadde oppdaget. Selv om vi syntes det var litt unødvendig strengt, særlig siden det allerede sto et annet telt på området, måtte vi pakke sammen igjen og flytte oss til campingområde 6.
Etter en ekstra runde med bæring og leiroppsetting var vi endelig på plass. Da smakte middagen ekstra godt, og resten av kvelden kunne nytes med snacks, gode samtaler og lek. Flere av speiderne fant en volleyball og tok i bruk banene nede ved stranden, mens andre nøt den fine sommerkvelden på øya.
Det ble etter hvert en sen kveld, men det gjorde ingenting. Hjemreisen dagen etter var beregnet med god tidsmargin. Søndag morgen startet vi dagen med en rolig frokost før teltene ble pakket ned og sekkene gjort klare. Vi ruslet ned til kaia, rakk båten tilbake til Aker Brygge og satte opp tempoet gjennom sentrum. Med noen raske skritt opp til Nationaltheatret rakk vi akkurat toget hjemover, som heldigvis også var noen minutter forsinket.
Turen ble avsluttet på Lier stasjon, etter en helg fylt med opplevelser, samarbeid og mange gode minner.
Denne helgen ble en perfekt blanding av byvandring, padling, øyliv og ekte speidereventyr. Ikke minst viste den at de beste turene ofte er de man gjennomfører selv om værmeldingen ser litt skummel ut. Vi håper enda flere blir med neste gang, for slike opplevelser blir bare enda bedre når de deles med gode turkamerater!














